Thursday, October 11, 2007

وانا كمان...الحرية ل محمد الدرينى


ف صبرا فى مجال الموت صبرا..ف ما نيل الخلود ب مستطاع
(قطرى ابن الفجاءه)
***

عندما لا يكون اباك فى المعتقل والعيد قادم..ف تحمد الله


وانا اللتى كنت اغضب من والدى-الذى سينادينى بعد قليل يستعجل فى طلب قهوته المظبوطه التى لا استطيع ظبتها فى معظم الاحوال- لانه ف حاله وليس له فى تلك المشئومة(السياسة) ليس هذا ف حسب ف والدى يحمل لقب عضوا مصريا فى الحزب الوطنى...اتذكر يوم اكتشفت هذا..عندما وقفت الدنيا على قدم وساق..ف عندما يكون اباك حزبا وطنيا ولو بالاسم والكارنيه فقط ستدرك مدى المأساة والفاجعة


وانا لم اتخيل يوما ان يكون ابى فى المعتقل او المنفى فى زنزانة يجلس وحيدا يجتر الذكريات ويشاركه التذكر ثمانية عشر زنزانة خالية الا من الاشباح..انا اعرف..ابى لن يحتمل كل هذا ف ابى مريض بالقلب ودائما ما يؤلمه ذراعه الايسر
...و بالداخل هم لا يسمحون بدخول الادوية


بكيت عندما تصورت ابى يعذبه عبد المعطى ويجعله الرجل يقول رغما غنه "انا الكلب يا سعادة البيه" لكنى اعلم ومتاكدة من ان ابى لن يقولها حتى وان كان بالفعل مش بتاع الاتوبيس...وكذلك محمد الدرينى


...ابى...وان كنت ابى مجازا
التثبت التثبت والصبر الصبر...ف ان الله ليس بغافل عنا
***

اللهم اشرح له صدره ويسر له امره واحل العقد من بين يديه

وارجعه سالما الى الدراونة الصغار

اللهم تقبل..اللهم تقبل..اللهم تقبل

***

انا مكونتش ببكى..انا بس بدمع اوى :)

9 comments:

3ala asm masr said...

ودائما فى الصداره يا نوده
نوده دى اللى هو انا يعنى للى ميعرفش
رنا انا عارفه أد أيه أنتى حساسه رغم أن ممكن تكونى متعرفيش مين هو محمد الدرينى
ولا أنا كمان أعرفه أنا ولا ضده ولا معاه
ولا ليا فى السياسه لانى مش بفهم فيها أوى
بس ليا فى الانسانيه والرحمه
أحنا فى شهر فضيل وخلاص خلص وداخل علينا العيد
العيد اللى كل الناس بتزور فيه بعض وبتشوف فيه بعض وبيقوى العلاقات الاسريه والانسانيه
فالحريه لمحمد الدرينى ولو لايام ليرى اولاده وطفله الصغير
الحريه ولو لايام

ولــــــــــو said...

كل سنه وانتي بخير
انشاء الله السنه الجايه تكون الكيميا بقت ذكرى
كويسه يعني وتبتدي تكتبي عن الفيزيا
يا ريت نخف الكحك والبمب
الحاجات دي بتأثر على الذاكره
بالتوفيق وعيد سعيد
اتمنالك كل الخير

dead man said...

ان شاء الله هيرجع

Anonymous said...

الحريه للدرينى ولكل المعتقلين

الأستاذ said...

أنا مش عارف أقولك إيه؟
انتي متأكدة من إنك فعلاً لسة في ثانوي وعندك 16 سنة؟؟
السؤال ده يوم عن اللي قبله بيثبتلي إن إجابته أنا مقدرش أقولها
لكن كلماتك هي اللي بتنفيها بكل ثقة
مع تمنياتي بالتوفيق
إسمحي لي أن أضيف حضرتك لمدونتي
شكراً

سندباد said...

الله اما تقبل
تحياتي

ولــــــــــو said...

فينك من زمان
وحشتنا دماغك
يارب تكوني تكيفتي مع الثانويه
بالتوفيق بس بلاش الغيبه الطويله

rana 3amra said...

3ala asm masr
وحشتينى يا دودو
عاملة ايه

dead man
اكيد ان شاء الله :)
ياااااااااااااااا رب

hshady
الحرية ...الحرية...الحرية

الاستاذ
ربنا يخليك
واكيد شرف ليا :)

sendbad
امين

ولــــــــــو
انا اهو :)
بس بابا قفل الكمبيوتر بالضبة والباسوود وبيسمحلى وبالفتات
منورين :)

vision said...

بجد انتى الى جمييله اوى